Kun 9+ ei riitä
Kokeenpalautustunti. Kävelen samaan paripöytään kuin aina
fysiikantunnilla. Istuudun yhtä aikaa parini kanssa. Sama pari kuin aina, me
ryhmämme ainoat tytöt. Opettaja alustaa kokeesta, kokoaa yhteen hankaluudet ja ongenkoukut.
”Ei koske minua”, ajattelen. Yleisen koonnin jälkeen opettaja painottaa
vastausmuotoa. Mietin, että meniköhän ne niin kuin piti. No, osasin kuitenkin
tehtävän. Saamme kokeet. Arvosanani 9+. Ei voi olla. Tarkistan kohdat, joista
en ole saanut täysiä pisteitä. Etsin virheellisiä pisteenmenetyksiä. En löydä
niitä. Yksi viimeistelemätön vastaus, yksi laskimen näppäilyvirhe. Yhdessä
tehtävässä lähestymistapa erilainen kuin haettiin.
Petyn. 9+ pyöristyy yhdeksään, ei kymmeneen. Koko lopputunti
menee ajatusten kasaamisessa ja pettymyksen hyväksymisessä. Miten kävi luokkamme lahjakkaimmalle pojalle?
Voitinko häntä tällä kertaa? Olinko parempi? Välitunnilla keskustellaan,
hänellä on sama numero. No, se lohduttaa. Nielen pettymyksen ja yritän
seuraavalla kerralla enemmän.
Jostain syystä hyväksyin, vaikka en kielikokeista saanut
niin hyviä numeroita. Miksi? Sitä en ymmärtänyt. Mutta kaikki muut aineet
olivat sellaisia, että 9+ ei riittänyt. Piti pyöristyä kymmeneen.
Ala-asteen keskiarvo 9.27. Yläasteen 9.47. Lukiossa piti
parantaa. Tuloksena 9.52. Olinko tyytyväinen? En. Kirjoituksetkaan eivät
menneet niin hyvin kuin piti. Vain yksi Laudatur matematiikasta ja sekin
harmittaa, kun yhden vastauksen sievennyksestä menetti yhden pisteen ja sai
”vain” 62/60 eikä 63/60.
Miksen ollut tyytyväinen? Miksi olin niin kriittinen itseä
kohtaan? Jos onnistuin koulunkäynnissä, siitä kehuttiin. Mitä parempi, sitä
enemmän huomiota sai. Positiivista huomiota. Hyväksyntää. Sitä se kai oli.
Tiedostamatta.
Vanhemmilla on tapana lisätä lahjakkaan nuoren paineita kasvaa ”kunnon kansalaiseksi”. Mutta mitä nuori todella haluaa? Ammatinvalinta on tärkeä päätös. Jos lahjakas nuori haluaakin vähemmän koulutusta vaativan ammatin, voi ympäristö lytätä nuoren haaveen lahjakkuuden haaskauksena. Mitä sitten käy? Riippuu nuoresta. Jos haave ei ollut voimakas, voi matka kohti korkeampaa koulutusta jatkua. Jos haave oli nuorelle tärkeä, syntyy suuri ristiriita: ympäristö ei hyväksy, mutta nuori tarvitsee tukea. Nuori voi protestoida voimakkaasti vastaan ja mahdollisesti tuottaa muutakin murhetta vanhemmille, jotka eivät häntä ymmärrä. Nuori voi myös jatkaa korkeampaan koulutukseen sisältäpäin rikkonaisempana hakien positiivisen huomion muualta. Voi olla, että sisäinen epävarmuus ja suorituspaine aiheuttavat niin voimakkaan ahdistuneisuuden, ettei nuori pääse siitä koskaan eroon. Pahimmillaan tämä ahdistus voi johtaa työkyvyttömyyteen korkeasta koulutuksesta huolimatta.
Minun onnekseni haaveeni olivat korkealla ja vastasivat vanhempieni odotuksia. Tiedän, että kaikilla ei näin ole. Sain myös oppia, että kaikessa riittämättömyydessäni olin arvokas ja riittävä omana itsenäni: sain oppia tuntemaan pitkäperjantain ja koko pääsiäisen todellisen merkityksen.
Kommentit
Lähetä kommentti