Ajankohtaista: poliittinen tilannekatsaus 7.11.2022
Mihin politikkoja tarvitaan? Jos päätökset perustuisivat virkamiesten näkemyksiin, valta keskittyisi hyvin pienelle ryhmälle ihmisiä. Jotta koko kansan mielipide saataisiin esille, he valitsevat ehdokkaista itselleen sopivimman ehdokkaan edustamaan näkemyksiään. Näin suorilla kansanvaaleilla valitut edustajat, politikot, edustavat siis äänestäjiänsä. Heidän tulisi siis päätöksissään ajatella äänestäjien eli kansalaisten parasta ja tehdä päätökset vastuullisesti.
Viime vuosina valtiomme on velkaantunut merkittävästi.
Valtion koko vuosibudjetti on noin 80 miljardia euroa. Valtionvelkaa Suomella oli
syyskuun 2022 lopussa 136 miljardia euroa. Tämä tarkoittaa 24 449 euroa
asukasta kohden. Velkaa on käytetty maksamaan erääntyviä velkoja sekä kattamaan
alijäämäistä budjettia. Korona lisäsi velanottoa, mutta valtion velkaa oli
kasvatettu jo ennen sitä sekä sen jälkeen. Budjettimme on vuosi vuodelta
kasvanut, mutta missä se näkyy tai ei näy?
Hyvinvointialueet ovat aloittamassa 1.1.2023. Kaikki
hyvinvointialueet ovat arvioineet, että eivät selviä sille osoitetulla rahalla.
Kuntien hoidettavaksi on osoitettu paljon uusia lakisääteisiä kiintiöitä ja
velvollisuuksia (esim. pidennetty oppivelvollisuus, kiintiöiden tiukennusta ja
palvelumaksujen alennuksia), mutta niihin ei ole pystytty osoittamaan
riittävästi rahoitusta todellisiin kustannuksiin nähden. Opetushenkilökunta
kuormittuu entisestään, kun joudutaan tinkimään ryhmäkoosta ja
tukityöntekijöistä. Huoltovarmuus on vaakalaudalla: monet suomalaiset
ruuantuottajamme eivät välttämättä voi jatkaa tuotantoaan nousseiden
tuotantokustannusten ja siten tuotannon kannattamattomuuden vuoksi.
Oikeuslaiton on ruuhkautunut ja pitkittyvien ratkaisujen vuoksi asianosaisten
epävarmuus sekä kuormitus pitkittyvät ja pahimmillaan aiheuttavat psyykkistä
sairastumista. Polisien resurssit eivät vastaa tarpeeseen.
Kaiken tämän keskellä perustyöntekijöiden jaksaminen kärsii.
On muutoksia, opeteltavia asioita, monta eri kanavaa informaatiolle, kymmeniä
erilaisia hankkeita. Kaikki tämä tuo perustyön lisäksi informaatiotulvan, joka
kuormittaa psyykkisesti ja vaikeuttaa keskittymistä. Esimerkiksi koulupuolella
on monta kymmentä erilaista valtakunnallista hanketta, jotka opettajien ja
muiden koulutyöntekijöiden tulisi tiedostaa. Lisärahoitusta koulutyöhön
perusrahoitukseen on vaikea saada, mutta rahaa saadaan hankkeiden kautta. Tämä
ei ole ongelmatonta, koska hankkeisiin palkataan usein kokeneita työntekijöitä
ja perustyöhön palkataan sijainen, mikä lisää perustyön kuormaa edelleen. Hankkeiden
kesto myös vaihtelee ja voi olla, että ennen kuin työntekijät ovat huomanneet
hankkeen, se alkaakin olla jo pian ohi. Hankkeet lisäävät muistettavia asioita
entisten lisäksi ja siten työn hallittavuus vaikeutuu ja kuormitus kasvaa.
Meillä on myös monia asioita, jotka järkeistämällä voisimme
säästää kustannuksissa. Esimerkiksi sote-uudistus olisi pitänyt aloittaa sillä,
että olisi luotu valtion omistama, ohjaama ja ammattilaisten kanssa
yhteistyössä kehitetty koko maan kattava potilas- ja asiakastietojärjestelmä. Tämä
takaisi tietojen näkyvyyden ja loisi säästöjä sen sijaan, että yritämme saada
kymmenet eri tietojärjestelmät kommunikoimaan toistensa kanssa.
Valtionvelan korot ovat tänä vuonna reilu 600 miljoonaa
euroa. Arvio ensi vuoden korkokuluihin nousee lähes miljardilla.
Politikkoina meidän pitäisi pystyä turvaamaan vastuullinen
päätöksenteko. Emme voi velkaantua enää yhtään lisää. Olemme vastuussa päätöksistämme
kansalaisille eli veronmaksajille. Meidän tulisi pystyä turvaamaan heidän
perustarpeensa: turvallisuus, ruoka, lämpö, terveys.
Karsitaan turhasta ja keskitytään olennaiseen elämättä yli varojemme.
Kommentit
Lähetä kommentti